Welkom bij

DELA nabestaandenzorg

In dit artikel lees je:

Hoe onze consulenten Nabestaandenzorg dagelijks ondersteuning bieden aan families na het overlijden van een dierbare. Dit door hulp te bieden bij praktische en administratieve taken zodat wie achterblijft ruimte krijgt om te rouwen. 

Praktische hulp en een warm hart in moeilijke dagen

Een overlijden komt vaak onverwacht. Zelfs als je het ziet aankomen, slaat het moment van afscheid hard toe. En net dan – wanneer het leven even stilvalt – komt er van alles op wie achterblijft af. Bankzaken, het in orde brengen van de nalatenschap, het opzeggen van een huur- of energiecontract, een plaatsje zoeken voor de huisdieren. In die wirwar van emoties en verplichtingen staan de consulenten van DELA nabestaandenzorg voor u klaar. 

Vanessa De Koninck: ‘Door te helpen bij de noodzakelijke administratie zorgen we voor rust.’
Vanessa De Koninck: ‘Door te helpen bij de noodzakelijke administratie zorgen we voor rust.’

Vanessa De Koninck, vanuit Vlaanderen, en Stéphanie Werk vanuit Wallonië, zorgen er met hun team voor dat wie een dierbare verliest enkele dagen na de uitvaart een DELA-consulent op bezoek krijgt. Nabestaandenzorg is immers standaard inbegrepen bij elke uitvaart die door DELA verzorgd wordt, én bij iedereen met een DELA Uitvaartzorgplan of een Natura uitvaartverzekering. Dus zonder extra kosten. 

‘We zijn er voor je, ook als het stil wordt.’

Onmisbare ondersteuning bieden 

Vanessa legt uit: “Nabestaandenzorg is echt een enorme meerwaarde: het geeft mensen rust en ruimte om te rouwen. Want in die eerste dagen na een verlies is het op orde brengen van de administratie wel het laatste waarmee je wil bezig zijn.”

Samen wordt er eerst een praktische checklist overlopen: wat met de nalatenschap, bankrekeningen, pensioen, ziekenfonds, eventuele leningen, verzekeringen, huisdieren, sociale media...  

“Zo komt er rust in de chaos. Tijdens een persoonlijk gesprek van zo’n anderhalf uur passeren alle belangrijke administratieve zaken de revue. De afwikkeling van de nalatenschap vormt hierbij de hoofdbrok. In Vlaanderen moet er bijvoorbeeld een verplichte aangifte gebeuren, in Brussel en Wallonië moet dit niet altijd. Onze leden kunnen bovendien extra hulp krijgen van onze partner Advies Nalatenschap. Na het gesprek bundelen we alles in een overzichtelijke opvolgmail, bezorgen we een handige gids en we laten ook ons visitekaartje achter. Zo zijn we steeds bereikbaar, want het gebeurt wel eens dat nabestaanden weken later plots een brief in de bus krijgen en niet goed weten wat er mee te doen. Ook dan staan we klaar met raad en daad.” 

Een afspraak die rust brengt

Stéphanie vult aan: “Al onze consulenten, en we zijn met een dertigtal, delen dezelfde missie: rust brengen in een verwarrende periode en de wil om écht iets te betekenen. We zijn geen robotjes die een lijstje afwerken. We voelen mee, we luisteren, we leggen uit. We nemen uit handen wat we kunnen. Mensen hoeven het niet alleen te doen, wij helpen hen verder, stap voor stap. Je merkt tijdens een gesprek dat mensen beginnen te ontspannen. Dat ze dankbaar zijn. En daar krijgen wij dan weer energie van.”

Bij DELA geloven we dat nabestaandenzorg méér is dan een administratieve dienst. Het is een warm gebaar. Een teken dat je er niet alleen voor staat. Een gesprek dat rust brengt in roerige dagen. 

Vanessa: “Zorgen voor elkaar, dat stopt niet na de uitvaart. Vandaar dat we, meestal enkele dagen nadien, de achtergebleven partner, kinderen of familieleden een bezoekje brengen. Soms bij mensen thuis, soms in een DELA-uitvaartcentrum. Of we ontmoeten elkaar online. De eerste minuten zijn vaak wat onwennig. Veel mensen zeggen: 'Er is niet zoveel te doen', maar gaandeweg beseffen ze hoe waardevol het gesprek is. Er komt zóveel kijken bij een overlijden."

Stefan, na het overlijden van zijn partner: "Ik had geen idee waar te beginnen. DELA regelde alles. Er kwam iemand langs, we gingen alles rustig door. Zelfs weken later kreeg ik nog een telefoontje om te checken of alles in orde was. Die steun… die vergeet je nooit meer."

Overzicht brengen

Onmisbare hulp bieden, daar draait het om, zegt Stéphanie. "Veel mensen denken eerst: ik regel dat zelf wel. Maar dan zien ze de berg papierwerk. En eigenlijk wil iedereen op dat moment gewoon even kunnen ademen. Dan staan wij klaar om overzicht te brengen. Steeds met een luisterend oor. Want naast de praktische hulp doet ook dat heel veel deugd."

Ze glimlacht als ze vertelt over een gezin dat haar achteraf bloemen bracht. "Ze zeiden: We zagen het bos door de bomen niet meer. Dankzij jou wel. Zulke dankbaarheid raakt ons diep. Daar doen we het voor.

Vanessa, vanuit Vlaanderen, en Stéphanie vanuit Wallonië, zorgen er met hun team voor dat wie een dierbare verliest een DELA-consulent op bezoek krijgt.
Vanessa, vanuit Vlaanderen, en Stéphanie vanuit Wallonië, zorgen er met hun team voor dat wie een dierbare verliest een DELA-consulent op bezoek krijgt.

Meer dan praktische hulp 

Daarnaast biedt Nabestaandenzorg aan onze verzekerden ook psychologische ondersteuning. Vanessa: “We bieden tot vijf individuele sessies of een groepssessie aan, bijvoorbeeld voor het hele gezin. Niet iedereen heeft daar meteen nood aan, maar het is goed om te weten dat het er is – zelfs tot drie jaar na het overlijden. Want soms komt die behoefte pas later. Ook dan kunnen we nog veel betekenen.”

Lees hier meer over DELA nabestaandenzorg

Wat vind je van dit artikel?

Deel dit artikel