Welkom bij

Het DELA-huis kent vele kamers waarin betrokken medewerkers zich dag in dag uit volop inzetten rondom overlijden. Om hen te leren kennen brengen we hen hier een bezoek.

Het DELA Ledenpanel: daar wordt iedereen beter van

Als lid van het Ledenpanel, heb je inspraak en zeggenschap. ‘Samen bepalen’ is voor DELA immers van groot belang. Want coöperatief ondernemen doe je samen. Als onderdeel van een coöperatie zijn we bovendien meer dan een verzekeraar en een uitvaartondernemer.  We willen een partner zijn, voor, tijdens en na een uitvaart.

3 vragen aan Jean-Michel Romnee, panellid sinds 2023

Waarom ben je lid geworden van het DELA panel? 
Jean-Michel Romnee: “"Omdat het een interessante aanpak is: kunnen meepraten over producten en diensten zodat iedereen er beter van wordt."

Heb je het gevoel dat je stem gehoord wordt?
“Ik denk het wel. Op deze manier kan je nuttige info aan DELA bezorgen waarna ze indien nodig verbeteringen kunnen doorvoeren. Dat is volgens mij waarvoor zo’n ledenpanel dient, niet om koste wat kost verandering te eisen maar wel om door met mekaar in gesprek te gaan wat tot een betere aanpak en dienstverlening moet leiden.”

Heb je zelf een bepaald doel voor ogen met het panel?
“Goh, niet speciaal neen. Het doel van het panel is om heel concreet te vernemen of bepaalde zaken goed zijn, wat beter kan, waarom enz. En dit door mensen die er tijdens hun leven mee te maken krijgen. Je moet hierbij geen schrik hebben om kritisch te zijn. Dingen die beter of anders kunnen ‘ontdekken’ en die samen oplossen of verbeteren. Daar doe je het toch voor?”

Informatie uit de eerste hand

Om iedere dag beter te worden, moeten we weten welke noden er leven, wat onze leden van ons verwachten of welke informatie soms ontbreekt. Kortom, we horen graag jouw mening, tips en suggesties. En dat kan, via ons vorig jaar opgestarte Ledenpanel dat intussen meer dan 300 actieve deelnemers telt.

Lieve Bartholomeeusen trekt bij DELA mee de kar van het Ledenpanel. Ze benadrukt dat de manier van werken heel toegankelijk is. “Lid worden van het panel is heel eenvoudig, wanneer je een verzekeringspolis hebt: je schrijft je gewoon online in. Het kost je bovendien niet veel tijd. Zo’n driemaal per jaar krijg je per mail een vragenlijst. Deze invullen neemt nooit meer dan 10 minuten in beslag. Soms krijg je de vraag of je nadien aan een diepgaander gesprek wilt deelnemen. Maar ook hier staat het jou volledig vrij om er aan deel te nemen. De bevraging gebeurt steeds door een externe partner en is volledig anoniem.” 

Voor DELA is deze informatie uit eerste hand ontzettend belangrijk. “Op deze manier willen wij te weten komen hoe we ons aanbod kunnen aanpassen, uitbreiden of verfijnen. Welke vragen leven er? Is er nood aan bepaalde diensten of tools? Moeten we meer communiceren? En hoe zorgen we ervoor dat we die verwachtingen ook inlossen?”

Lieve Bartholomeeusen: “Dankzij ons ledenpanel komen wij te weten hoe we ons aanbod kunnen aanpassen, uitbreiden of verfijnen.”
Lieve Bartholomeeusen: “Dankzij ons ledenpanel komen wij te weten hoe we ons aanbod kunnen aanpassen, uitbreiden of verfijnen.”

Aan de slag ermee

Informeren, sensibiliseren en adviseren vormen hierbij de leidraad. “Na de bevraging kijken we steeds welke conclusies we uit de reacties kunnen trekken. En welke acties we gaan ondernemen. We gaan dus echt met de resultaten aan de slag. Dat kan met een blogartikel over een actueel thema of we besteden er aandacht aan in Viva!. Maar evengoed introduceren we een nieuwe dienst of sluiten we een partnership met een organisatie die voor onze leden van belang is.”

Intussen kregen de leden van het panel het afgelopen jaar twee bevragingen voorgelegd. “In de eerste peilden we vooral naar de kennis over nalatenschap en hoe onze leden tegenover dit thema staan. Hieruit bleek dat de vraag naar informatie en advies over nalatenschap, erfrecht en erfbelastingen groot is. En dat de meeste leden zich hier echt wel over willen informeren. We gaan met de uitkomst van deze bevragingen dan ook onmiddellijk aan de slag. Bijvoorbeeld met een artikel in Viva! boordevol tips om ruzies bij erfenissen te voorkomen.” 

De tweede enquête nam de successiesimulator (een tool om in te schatten wat je aan successierechten zal betalen) onder de loep. Wat vind je ervan? Ga je deze gebruiken? Is de simulator gebruiksvriendelijk? Transparant? Wat zou je veranderen? 

Lieve: “Hieruit bleek dat de simulator nog te veel vanuit het klassieke gezin vertrekt. Iedere situatie is echter uniek (gehuwd, samenwonend, nieuw samengesteld gezin,…), die informatie moeten we dus bijkomend aanbieden. Ook is er vraag naar meer info over hoe de berekening precies gebeurt en wat alle bedragen uiteindelijk betekenen. Met deze resultaten gaan we aan de slag en werken we aan een successiesimulator 2.0.”

Met een derde bevraging snijden we binnenkort het thema wilsbeschikking aan. Wat wil je op voorhand regelen, en wat niet? Welke keuzes wil je vandaag al maken? En welke niet? Met wie ga je erover praten? En hoe kan DELA je hierbij helpen? 

Laat van je horen en bepaal mee!

Als lid van coöperatie DELA heb je inspraak en zeggenschap. Logisch, want 'samen bepalen' vinden we belangrijk. Geef daarom via het Ledenpanel je mening, tips en suggesties. Zodat we iedere dag nog beter kunnen worden. 

Word hier lid van ons Ledenpanel en ontvang regelmatig onze bevragingen!